Click Me ^ _^

Monday, November 28, 2011

Bila wang ringgit jadi ukuran...


Assalamualaikum...

Sekarang ni semua duit. Orang putih kate, no money no talk. Macam tu sekali pengaruh duit pada hidup kita. Tapi... adil ke kita menilai kejayaan, hati budi dengan duit? Betul ke dengan duit kita boleh bahagia?

Aku tengah mencari2 jawapan untuk semua ni...


Jodoh
Aku ingat lagi dulu masa belajar kat UiTM, one of my lecturer penah kata. Once you have money, petik jari je, lelaki datang kat kita. Tapi dengan cara tu, dapat ke kita cari suami yg baik? nak ke suami yang nak kat kita sebab harta? bolehke kita dapat suami yang boleh janji kita masuk syurga? Bila dah xde harta dia xnak dah la kat kita x?

Kasih sayang
Semalam aku dapat satu lagi rumusan. Kalau kita bagi duit kat orang slalu contohnya pakcik makcik kita, kita ambil berat dan xsombong pada mata orang tu. Macam tu ke nilai kasih sayang? Kalau kita bagi duit paling banyak kat parents kita maknanya kitala yang paling sayang pada diorang? Adil ke macam tu?

Kejayaan Hidup
Orang yang gaji banyak, berjaya ke dalam hidup? Macam mana nak ukur kejayaan mcm tu? Bukan ke gaji banyak, tanggungjawab pun banyak? kerja siang malam sampai x ada masa nak bersama keluarga. Tapi bila ada duit kita boleh provide for best educationkan utk anak2.. Cumanya kita x ada masa nak bersama keluarga kita untuk menikmati semua tu.


Kesihatan
Bila duit banyak, selera pun makin tinggi. Makan macam2, semua nak cuba. Pasal sakit penyakit, xyah pikir dulu. Muda g kononya kita ni.. Tapi ada duit, boleh bayar insurans tiap2 bulan sebagai jaminan. habis tu bole ke nak makan semua bende walaupun kesan die mungkin memudaratkan? Konfius2... Kita juga mungkin akan melalui STRESS bila terlalu kuat bekerja, tul x? So camana?


Ibadah
Macam mana buruk pun kesan duit pada kita, x dinafikan kita boleh gunakan kemewahan untuk beribadah pada Allah s.w.t dengan lebih banyak cara/jalan. Boleh sedekah, boleh buat haji... Tapi berapa orang sangatla yang sanggup gunakan harta kekayaan die untuk membantu orang lain? yang nak g haji muda2?

Kesimpulanku:
- Duit memang penting, tapi xadil untuk kita ukur seseorg berlandaskan duit. Yang penting bersederhana, jangan lupa kongsi dengan orang yang memerlukan. Duit bukan segala2nya. Ianya bukan penjamin kebahagiaan. Percaya pada rezeki yang Allah bagi, jangan jadi hamba duit!

2 comments:

  1. Slm wawa..bosan wawa takde kt ofis..selalu update blog ye...

    ReplyDelete
  2. gud entry my fwen... no money no talk tapi kalo ada duit pun tak semestinya bahagia... k

    ReplyDelete